Anna; Grosmanová

Houbová omáčka a knedlík vařený v páře (248)

21. 09. 2012 13:23:41
Přiznávám, jsem houbový nadšenec. Houby ráda sbírám, jím i suším. Hledání hub je radost, dobrodružství a občas také dobrý trénink trpělivosti. Jakmile někde začínají růst houby, všechny aktivity jdou stranou a já beru nožík, košík a vyrážím. Možná jsem tuhle houbovou závislost zdědila po tátovi, nevím, ale rozhodně máme vášeň pro houbaření v rodině (počet košíků na naší půdě mluví za vše...).

muchom.jpg

hribky.jpg

Pamatuju si, jak jsem poprvé v životě našla jako asi třináctiletá kotrč (byli jsme u tety na chatě) a mamka z něj udělala naprosto luxusní bramboračku. Ani netušíte, jak jsem se na ní těšila. Teta, vracející se z práce, netušíce, že máma hrnec s polévkou postavila z plotny na linku vedle dřezu, aby vychladl, přišla a chlístla do něj pořádnou dávku JARU, ve snaze tento mastný hrnec umýt. Ano, plavaly na něm mastná oka a ano, asi vypadal, že ho někdo nechal přes noc odmočit. Ale bohužel. Byl to můj kotrč, v té úžasné bramborové polévce :(

Od té doby jsem ho pak našla už jen jednou. To jsme z něho tuším udělali kotrčovou dršťkovou. Ta byla naštěstí vynikající.

cidrer.jpg

Když jsem se minulou sobotu vydala na farmářské trhy s pocitem, že už mě přeci nemůže nic překvapit, byla jsem rychle vyvedena z omylu. Jako první jsem narazila na čerstvé slávky (ty mimochodem miluju taky) a stánek s cidrem. Dobrý. Držím se a kupuji pouze cider. Pak jsem se přemístila ke stánku s houbami, a co nevidím – KOTRČE! Kilo za 300 korun. Kupuji jednu pořádnou hlavu za 60 korun a přemisťuji se dál. Kupuji křepelčí vajíčka, rakytníkový jam a odcházím s dýňovým koláčem v ruce a prázdnou peněženkou, šťastná a vytlemená.

kotrs.jpg

To bylo ale před týdnem. Houbovou omáčku z praváků jsem spáchala až včera. Brdy a to správné malé místečko přineslo výsledky. Vynikající houbovka s knedlíkem. Mňam!

Houbová omáčka a knedlík vařený v páře:

Knedlík vařený v páře (248):

Ingredience: 6 dkg másla, sůl, 3 žloutky, 3/16 l smetany, špetka muškátového květu, 2 dkg másla, 2 rohlíky, 20-25 dkg mouky, sníh ze 3 bílků

Do utřeného másla se solí a žloutky přidáme po lžících smetanu a mouky a muškátový květ. Těsto dobře umícháme, načež do něho lehce přidáme na kostičky nakrájené, na másle osmažené rohlíky a tuhý sníh z bílků. Vlhký ubrousek (utěrku) vymažeme máslem, vysypeme strouhankou, těsto do ní nalijeme, z obou stran zavážeme a dáme do vařící vody. Přiklopíme pokličkou a takto vaříme v páře 1 hodinu. Pak knedlík opatrně vyndáme, nití nakrájíme a podáváme.

houbovka_final.jpg

Moje poznámky:

Jak vařit knedlík v páře – podrobněji ZDE.

Nejdříve mě zmátl název „vařený v páře“ a pak instrukce „dáme do vařící vody“, ale nakonec se ukázalo, že když se hrnec s knedlíkem přiklopí pokličkou, tak v podstatě půlka knedlíku je ve vodě a půlka v páře. Takže asi takhle je to míněno. Ty knedlíky předešlé se totiž vařily odkryté. Knedlík není třeba vařit celou 1 hodinu. Stačí půl hodiny. Byl moc dobrý, držel tvar, měl hezkou barvu. Já bych tam asi snesla méně másla.

Houbová omáčka (můj recept):

Houbovku podle Sandtnerky už jsem dělala, takže kdo se chcete podívat, recept je ZDE. Já jsem ale do houbovky tak hluboce zamilovaná, že jí dělám docela často, takže jsem jí už trošku vylepšila.

Na másle usmažíme cibulku a kmín (mletý i v celku), přidáme nakrájené houby (čím více tím lépe), necháme zmenšit asi na polovinu a pak zalijeme vařící vodou nebo vývarem. Vaříme asi 10 -15 minut, během čehož si vedle připravíme 1 zakysanou smetanu, se dvěmi až třemi lžícemi hladké mouky a půlkou sladké smetany. Smetany s moukou hezky umícháme a zavaříme do omáčky. Osolíme, opepříme a za občasného míchání vyvaříme (zredukujeme) do omáčku tak, aby byla pěkně hustá. Pěkně hustou, krémovou omáčku musíme ještě vylepšit kusem másla a je hotovo.

Kolik hub? Váhově nevím, ale řekněme třeba z 15-20 větších praváků?

KDO NESUŠÍ NENÍ ČECH!

533849_409750062418637_2015433346_n.jpg

MŮJ fACEBOOK

Autor: Anna; Grosmanová | karma: 19.85 | přečteno: 3739 ×
Poslední články autora