Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sandtnerová: Pečený bažant a Dlaskův statek (113)

Zveřinová sezóna - chachá! Kam se podíváte, zvou vás na zvěřinové hody a bály. Tož samozřejmě nejsem pozadu! Bažant sestřelen jako číslo jedna! Chcete vědět jak jsme ho škubali? A jak kuchali? Jak vařili? A kde? No čtěte dál :)

No, musím přiznat, já sama jsem ho nesestřelila, ale pecka to byla spíš pro mě, když jsem nakráčela do řeznictví a tam dvacet bažantů - TRADÁ jen tak si tam visely na šňůrce, jakoby nic. Vedle nich ještě slípky, ale ty mě zas tak nezajímaly. Vejrám na bažanty, stojím uplně konsternovaná uprostřed prodejny a tu pan prodavač na mě huláká: "slečnó chcete jednohó?" a já: "ehm, mnooo..ech..co? Jasně!" No co máte říct, když jste blázen do vaření a víte, že v Sandtnerce je přesně jeden recept na bažanta? Co máte říct, když vidíte dvacet bažantů a právě se chystáte do Českého Ráje na pětidenní výpravu s dětma? Tak jsem ještě rychle zavolala organizátorovi výpravy, jestli mi schválí pečení bažanta na akci pro dětia už se jelo - bažanta jsem pověsila vedle karimatky na velkou krosnu a vyrazila jsem směr klubovna a pak směr Dolánky/ Dlaskův statek.

Jak jsme ho škubali:

Zavolala jsem mojí zkušené babičce a poprosila jí o pár rad se škubáním. "Neber moc peříček najednou, ať s tím netrháš i kůži, spař ho na dvacet vteřin v úplně vařící vodě, nejlíp to jde vod krku.." No zkrátka podrobný popis toho, jak dosáhnout kýženého.

V rámci našeho středověkého programu si děti postupně jeden po druhém každý vyzkoušely, jaké to je, škubat bažanta a musím říct, že mě dosti překvapily. Někteří byly dokonce tak nadšeni, že se ke škubání dostaly dokonce několikrát. Ani nevím jak je to možné, ale s tím vším jsme strávily skoro jedno celé dopoledne! Když se u něho všichni vystřídaly a zbytky jsem doškubala už sama, pustila jsem se do kuchání. No to vám byl oříšek.

 

 

S kucháním ale mám naštěstí už alespoň nějaké ty zkušenosti, takže jsem se toho zase tak nebála. Rozřízla jsem bažanta u hrudní kosti, dokola obřízla kloaku a střeva vyjela ven jako nic. Žaludek držel v břišní dutině pevně  a nechtěl ven. Nakonec jsem vyprostila i hodně hluboko do žeber zarostlé plíce a jako třešnička na dortu byla trachea a srdce. Samozřejmě, pozor na žlučník.

Všechno dohromady jsem pak vyndala, poskládala do správného pořadí a vyfotila.

Tady je jedno video, jak se to dá asi taky dělat, ale ne, to není můj styl.

Pekla jsem ho takto:

Pečený bažant (113):

Odlželého, oškubaného bažanta opálíme a připravíme tak, jako koroptve (uvnitř i venku osolíme,protáhneme slaninou, na máslo a cibuli dáme pepř, tymián a bobkový list a na to pak bažanta). Zbytky slaniny z protahování bažanta nakrájíme a s máslem a celým pepřem dáme rozehřáti. V tom usmažíme cibuli, upraveného bažanta vložíme prsíčkama do pekáče, podlijeme polévkou a často potírajíce máslem pečeme jej na jedné straně do červena. Pak ho obrátíme a pečeme jej na druhé straně. Celkem asi 1 hodinu. Měkkého bažanta nakrájíme, složím úhledně na mísu a šťávou polijeme.

Rozpočet na 1 bažanta: sůl, 2 dkg slaniny dovnitř, 5 dkg slaniny, 3 zrnka pepře, 2 dkg cibule, 6 dkg másla

Moje poznámky:

Všude se radí nechat bažanta odležet. Ale jak dlouho? Týden? Jak poznám jeho stáří? Na všechno se musíte zeptat v obchodě. O neodleželých bažantech se traduje ledacos, takže doporučuji se v řeznictví informovat o tom, jak dlouho je váš bažant "vyvěšený".

Každopádně vešel se nám krásně i do remosky a za hodinku byl hotov. Ikdyž jsme se báli páchnoucích žláz okolo biskupa, všechno dobře dopadlo a nakonec to chutnalo jako něco mezi kachnou a kuřetem.

Těžko říci, jestli se dají sehnat bažanti už vykuchaní a třeba zamražení, ale vsadím boty že ano. Jestli víte kde, určitě napište!

Každopádně takhle je to větší prča. Koneckonců zvládnou to i malé děti :)

Celých pět dní, jsme bydleli s dětmi v těsné blízkosti Dlaskova statku, který zachycuje lidovou stravu v Pojizeří před sto lety. Známé, turisticky oblíbené místo, kde se zamilujete do starobylé pece a docela možná i do způsobu tehdejší přípravy másla. Dlaskův statek doporučuji, obzvláště těm, kdož mají rádiroubenky, světničky, sušené koření, pečení domácího chleba a přírodu.

Autor: Anna; Grosmanová | pondělí 1.11.2010 11:23 | karma článku: 19,69 | přečteno: 4444x
  • Další články autora

Anna; Grosmanová

Proč už Česko není soběstačné v produkci potravin? A hrozí jejich nedostatek?

Já sama nevím. Ale ze zpráv nejen ze zahraničí je zjevné, že je třeba nastražit uši a vznést dotazy. Jaká je tedy situace ve světě a v Česku?

17.4.2020 v 11:00 | Karma: 24,31 | Přečteno: 1288x | Diskuse| Ekonomika

Anna; Grosmanová

„Co mám pořád vařit?“

Po prvotním šoku z přepadové virové okupace, přichází, jak se dalo čekat zákopová válka. Zákopová válka je ovšem jen pro vytrvalé. A tak jestli mezi vytrvalé typy nepatříte a připadáte si paralyzovaní nabízím inspiraci.

20.3.2020 v 17:10 | Karma: 17,97 | Přečteno: 4482x | Diskuse| Ona

Anna; Grosmanová

Skladování jídla doma? Desetkrát větší šance, že se vyhodí.

Nikdy více, za posledních 30 let, nebylo třeba dávat pozor na to, aby se nám doma potraviny nekazili jako dnes. Jak na skladování potravin? A předně těch momentálně nejohroženějších? V tomto popisném návodu.

18.3.2020 v 10:45 | Karma: 8,66 | Přečteno: 907x | Diskuse| Hobby

Anna; Grosmanová

Jídelníček na 14 dní, aneb jak nakoupit rozumně

Doma je nečekaně celá rodina, a tak to asi bude měsíc. Jak si naplánovat jídelníček a podle toho nákup, aby to mělo smysl, nestálo to moc peněz a času? Abyste nenakupovali zbytečnosti, co se zkazí a co nikdo nebude chtít jíst.

13.3.2020 v 14:30 | Karma: 36,29 | Přečteno: 15840x | Diskuse| Ona

Anna; Grosmanová

Třený knedlík k zajíci na smetaně (294)

Změna editoru na tvorbu článků a pozvání na Expo s prezentací o projektu Sandtnerová, mně nečekaně donutila se zase rozhýbat. Ku třístovce opravdu pomalu (haha Slow Food), ale jistě. Kdo z vás projekt Sandtnerová neznáte - ZDE!

16.6.2015 v 11:30 | Karma: 20,21 | Přečteno: 2547x | Diskuse| Hobby
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Jak se chystá převrat. V Německu začíná proces s extremistickou skupinou

29. dubna 2024  7:35,  aktualizováno  13:22

Z členství v teroristické organizaci a z přípravy vlastizrádného aktu se od pondělka před soudem ve...

Vyšetřování Vrbětic končí. Nemůžeme očekávat spolupráci Ruska, řekl Rakušan

29. dubna 2024  12:20,  aktualizováno  13:21

Přímý přenos „Je prokázáno, že oba výbuchy provedli příslušníci ruské zpravodajské služby GRU. Jejich motivem...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Neodstoupím, řekl Sánchez po kauze manželky. Zlepšeme politickou kulturu, vyzval

29. dubna 2024  12:41

Španělský premiér Pedro Sánchez oznámil, že demisi nepodá. Zvažoval ji s ohledem na kauzu, v níž je...

  • Počet článků 176
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3356x
grosmanova.blog.idnes.cz


Anna Grosmanová? Cože, kdo? Studovala kvalitu produkce, před dlouhými lety psala foodblog, začala podnikat s vývary, provázet turisty po Praze a momentálně je na mateřské. Jinak řečeno, miluje vaření a nové výzvy. Hurá do toho!

___________ FACEBOOK: grosmanova.blog.idnes.cz

Instagram: @foodpioneer

WEB: www.foodpioneer.cz

Seznam rubrik

Oblíbené stránky