Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na měsíc Francouzkou II.

Pokračování blogu o mém výletu do Francie se z prostředí francouzského  venkova přesouvá do nejromantičtějšího velkoměsta na světě. Tedy alespoň údajně nejromantičtějšího. Velká města mají mnoho společného, at už je to turistické centrum se stánky s cocacolou, matrjoškami a tričky I love ___, nebo nepořádek v méně atraktivních částech města, vždycky, když se v takovém městě trošku zorientujete, zjistíte, že mnoho rozdílů ve vaší vlastní metropoli nenajdete. S Prahou se Paříž liší v tom, že zásadní monumenty, jsou prostě o něco větší. No uvidíte sami, když se podíváte dál…

výhled z bytu

Mám to štěstí, že mám v Paříži kamaráda Nicolase, který si tam na účet svých milovaných rodičů žije v celkem slušném dvoupokojovém bytě, celkem nedaleko Eiffelovi věže. Pozvánku jsem nemohla odmítnout a tak jsem se na jeden měsíc rozhodla jeho pařížský byteček okupovat. Měla jsem sice před-domluvenou brigádu u jednoho dobrého pařížského řezníka, ale nakonec se vše trošku zkomplikovalo a práci jsem během pobytu v Paříži neměla. Ukázalo se, že se dokážu zabavit i bez práce.

První noc jsme oslavovali s Nicolasovými kamarády v jednom zapadlém, ale milém podniku kousek od stanice metra République. Fakt, že pivo stojí 5 euro, mě nijak nepotěšil, ale nemohu říct, že jsem na to nebyla připravená. Strategie pro případ, že nechcete tolik utrácet, je nejlépe raději ani nejíst. To se v Paříži jen těžko praktikuje, obzvlášť, nasměrují-li vás místní hned v prvním týdnu do nejlepších obchodů s lokálními portavinami.

První ráno v Paříži bylo věru mlhavé. Kupříkladu na posteli se mi zjevila liška Bystrouška. Nakonec jsem zjistila, že je to Nicolasův miláček, fenka jménem Sushi. Nicolasova oblíbená aktivita bylo hraní počítačových her na počítači a objednávání si donášky čerstvého Sushi, nebo pizzy až do bytu třeba ve dvě v noci, takže se brzy ukázalo, že Nicolas nemá uplně problém s penězi. To se potvrdilo také ve chvíli, když jsem byla poprvé konfrontována s Nicolasovou paní na uklízení.

Já šetřílek, jsem si v pondělí nakoupila a pak z toho až do pátku vařila, abych svoje prostředky držela na co nejúnosnější úrovni. Měla jsem plán, začít s přípravou hromady kuřecího vývaru. Vývar jsem dala večer vařit a někdy v noci ho vypla a nechala chladnout na plotně. Když jsem se ovšem kolem své desáté ranní vyklubala s postele s vidinou toho (snad ještě vlažného) vývaru ke snídani, zjistila jsem, že hrnec z plotny zmizel. „Á paní na uklízení ho asi dala do ledničky, to je od ní milé…“. A hle, ani náhodou, paní na uklízení ho v domnění, že je to nějaký Nicolasův týden starý odmáčející se sajrajt, chlístla do dřezu a hrnec pečlivě vydrhla. Nával vzteku a lítosti se po půlhodině hlasitého opakování „Merde, merde“ uklidnil a já byla ráda, že byt alespoň na chvíli vypadá k světu.

Nakonec jsem si ještě do hlavy nainstalovala fiktivní historku o tom, jak si můj naprosto dokonale vonící vývar paní uklízečka jen přelila do bandasky a odnesla si ho domů, což mě kupodivu drželo docela dlouho mimo stav totální deprese.

Celkem příjemná byla moje první cyklo-kraso-jízda po Paříži. Jela jsem z bytu po nábřeží až k Notre Damme, kam jsem zašla na nedělní mši. Půjčit si kolo v Paříži je ta nejsnazší věc a zároveň nejlepší volba pro transport. Hned jsem si koupila týdenní permanentku a mohla jsem vesele veřejné služby na vypůjčování kol začít využívat. Mše v Notre Damme byla super, i když kázání ve francouzštině mě výrazně přesvědčilo o tom, že bych se asi měla vrátit do školní lavice, spíš něž do té kostelní. 

 

Kolem Eiffelovy věže jsem jezdila na kole skoro každý den a nakonec jsem tam vlastně nahoře ani nebyla. V případě Eiffelky je to porovnávání těch velikostí monumentů trošku extrém. Petřínská rozhledna vám v porovnání s tímto železným gigantem bude připadat jako skládačka z lega. Viděla jsem jí poprvé a byla jsem zcela vážně na chvíli konsternovaná. Lehla jsem si na trávu přímo pod ní, tak, abych na ní viděla a kochala jsem se, nekecám třeba dobrejch dvacet minut.

železo jako železo

Paříž během léta žila, dalo by se říct plážovým životem. Po velké části bezprostředního pobřeží Sieny byly rozsety písečné pláže, beachvoleyballové kurty a coctail bary. Zcela jistě to bylo netradiční, ale musím říct, že poměrně příjemné. 

Ovšem nejen ten plážový život proudil celou Paříží. Já osobně mám poměrně velkou slabost pro pouliční umělce a tak jsem pravidelně všechny své drobné zlaťáky rozdala muzikantům, tanečníkům, nebo žonglérům. Některé z nich jsem si přála zabalit do příručního zavazadla a odvést s sebou domů jako suvenýr. Například pětice mladých (až filmově vyhlížejících) mladíků na kolečkových bruslích, předvádějících nejrůznější brikule, si zasloužila nejeden bouřlivý potlesk a z mé strany hodně ovládání.

Stejně tak mi učaroval i černošský žonglér se zlatou rybkou na hlavě. No uznejte sami, kdo si při žonglování ještě postaví na hlavu vázu s rybou?

náměstí St. Michel

 

 

Uměního jsem za celý svůj pobyt v Paříži měla mnoho. Velkou výhodou bylo, že vstupy do všech muzeí mají studenti do 26 let zdarma a tak jsem měla dveře do všech Louvrů, Museí moderního umění a Orsají otevřené. Popravdě, představte si, že chodíte čtyři dny za sebou po museích… To už vás pak zaujme opravdu jen málo co. Já osobně jsem už ke konci mých intelektuálních pochůzek, byla tak otupělá, že jsme si kupříkladu výrazně užila expozici v „růžovém salónku“.

K Paříži neodmyslitelně patří romantika a láska a tak chcete-li nebo ne, projevům tohoto rysu se prostě nevyhnete. Pokud vyhledáváte tu zasněnou a omráčenou stránku věci, můžete se vydat na jeden ze dvou mostů obsypanými kovovými zámky. Potkáte tam, milence s milenkami i milence s milenci, jak si dávají najevo své sliby (někdy i slipy) a je pravdou, že atmosféru na těchto žlutým kovem obtěžkaných mostech nelze zapřít. Druhé, trošku naturalističtější aspekty lásky, na vás zase vybafnou v osmnáctém arondissementu, kterému dominuje onen Červený mlýn…

Když nemáš zámek, dej tam tangáče, víšco.

 

 

 

 

 

Autor: Anna; Grosmanová | pondělí 14.10.2013 14:00 | karma článku: 24,53 | přečteno: 2482x
  • Další články autora

Anna; Grosmanová

Proč už Česko není soběstačné v produkci potravin? A hrozí jejich nedostatek?

Já sama nevím. Ale ze zpráv nejen ze zahraničí je zjevné, že je třeba nastražit uši a vznést dotazy. Jaká je tedy situace ve světě a v Česku?

17.4.2020 v 11:00 | Karma: 24,31 | Přečteno: 1288x | Diskuse| Ekonomika

Anna; Grosmanová

„Co mám pořád vařit?“

Po prvotním šoku z přepadové virové okupace, přichází, jak se dalo čekat zákopová válka. Zákopová válka je ovšem jen pro vytrvalé. A tak jestli mezi vytrvalé typy nepatříte a připadáte si paralyzovaní nabízím inspiraci.

20.3.2020 v 17:10 | Karma: 17,97 | Přečteno: 4480x | Diskuse| Ona

Anna; Grosmanová

Skladování jídla doma? Desetkrát větší šance, že se vyhodí.

Nikdy více, za posledních 30 let, nebylo třeba dávat pozor na to, aby se nám doma potraviny nekazili jako dnes. Jak na skladování potravin? A předně těch momentálně nejohroženějších? V tomto popisném návodu.

18.3.2020 v 10:45 | Karma: 8,66 | Přečteno: 907x | Diskuse| Hobby

Anna; Grosmanová

Jídelníček na 14 dní, aneb jak nakoupit rozumně

Doma je nečekaně celá rodina, a tak to asi bude měsíc. Jak si naplánovat jídelníček a podle toho nákup, aby to mělo smysl, nestálo to moc peněz a času? Abyste nenakupovali zbytečnosti, co se zkazí a co nikdo nebude chtít jíst.

13.3.2020 v 14:30 | Karma: 36,29 | Přečteno: 15838x | Diskuse| Ona

Anna; Grosmanová

Třený knedlík k zajíci na smetaně (294)

Změna editoru na tvorbu článků a pozvání na Expo s prezentací o projektu Sandtnerová, mně nečekaně donutila se zase rozhýbat. Ku třístovce opravdu pomalu (haha Slow Food), ale jistě. Kdo z vás projekt Sandtnerová neznáte - ZDE!

16.6.2015 v 11:30 | Karma: 20,21 | Přečteno: 2547x | Diskuse| Hobby
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Spolužáka kopali i bili pěstmi, za surové napadení dostali mladiství podmínku

24. dubna 2024  13:34

Okresní soud v Děčíně rozhodl o podmíněných trestech pro dva mladistvé, kteří loni v září brutálně...

VIDEO: Londýnem běhali splašení královští koně. Vráželi do aut, pět lidí zranili

24. dubna 2024  13:32

Centrem Londýna pobíhalo ve středu pět splašených koní královské kavalerie. Způsobili velký chaos v...

Noci zůstávají mrazivé. Ze čtvrtka na pátek spadne teplota pod nulu na celém území

24. dubna 2024  11:05,  aktualizováno  13:27

Teploty v Česku v nadcházejících dnech opět klesnou k nule a zejména v noci a ráno může i mrznout....

Bezvýhradně plnily jeho instrukce, uvedl znalec o ženách, které zabily vůdce sekty

24. dubna 2024  13:23

Zubařka, která společně s tělocvikářkou v důchodu Irenou Stejskalovou usmrtila vůdce kutnohorské...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 176
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3356x
grosmanova.blog.idnes.cz


Anna Grosmanová? Cože, kdo? Studovala kvalitu produkce, před dlouhými lety psala foodblog, začala podnikat s vývary, provázet turisty po Praze a momentálně je na mateřské. Jinak řečeno, miluje vaření a nové výzvy. Hurá do toho!

___________ FACEBOOK: grosmanova.blog.idnes.cz

Instagram: @foodpioneer

WEB: www.foodpioneer.cz

Seznam rubrik

Oblíbené stránky