Anna; Grosmanová

Kapoun, to je vykleštěný kohout (288)

10. 02. 2014 13:32:31
Skončilo zkouškové, takže jsem teď strašně chytrá. Tak například, jsem takhle jednou v noci nad studiem genetiky zjistila, že slovo Mičurin není jen slovo, ale že člověk s takovým jménem byl významný ruský šlechtitel jablek. A já si vždycky myslela, že je to jen nějaká nadávka nebo zkomolenina. Omlouvám se tedy, pane Ivane Vladimiroviči Mičurine, to díky Vám máme tolik skvělých odrůd jablek.

Také jsem zjistila, že některá zvířata si pohlaví určují podle teploty okolí. To mě trošku vyděsilo, představa, že se večer uložím ke spánku jako děvče a za chladnějšího rána vzbudím jako kluk, mě pobavila. Naštěstí to tak dělá jen pár druhů želv a krokodýlů, než se vylíhnou z vajíčka. Ale stejně, to musej bejt nervy. Pár dní se teplota nezvedne nad pět stupňů a narodí se vám šedesát kluků. Jenom. A basta. Ufuf.

V předmětu jakost živočišných produktů, jsme se zase učili o nekonečně dlouhém a dokonalém vejci. Nevěřila jsem svým bulvám, když jsem to viděla v prezentaci, ale sama jsem pochopila, když jsem o pár dní později zavítala do Makra a nekonečné vejce jsem spatřila na vlastní oči. Mohla bych takhle vykládat ještě dlouho, ale pojďme se raději podívat do kuchyně! vejce_dlouhe.jpg

Tak jsme se rozhodli doma zainvestovat a těsně po Vánocích jsme se plácli přes kapsu. Koupili jsme kapouna.

Nevíte co je to kapoun? Přečtěte si, co o něm píše Sandtnerová:

Polarde a Kapoun

"Poularde jest švýcarská nebo francouzská slípka 3-4 měsíční, vykleštěná, dobře vykrmená. Ve Francii nebo ve Švýcarsku jest proslulé vykrmování této drůbeže nudlemi z pohankové mouky a teplého mléka. Kapoun jest vykleštěný kohout. K pečení kupujeme mladého kapouna. Je-li starší než rok, musíme ho dříve udusiti nebo uvařiti a pak teprve upraviti. Úprava poularda a kapouna je stejná, avšak lepší a chutnější je poularde."

Pečený kapoun nebo poularde (288)

Ingredience na jednoho kapouna: sůl - 8 dkg slaniny - 12 dkg másla

Dobře očištěného, vykuchaného, vypraného kapouna nebo poularda osolíme, protáhneme na prsíčkách a na stehýnkách na nudličky nakrájenou slaninou; uvnitř ho vymažeme máslem a upravíme jako pečená kuřata: Na pekáči rozehřejeme si máslo, kapouna nebo poularda tam prsíčky vložíme, potřeme jej všude máslem a chvíli dusíme pod poklicí. Pak bez poklice pečeme jej v troubě často potírajíce máslem a podlévajíce polévkou do červena na jedné straně, načež jej obrátíme, potřeme máslem a upečeme jej do červena na druhé straně ., Upečeného kapouna nebo poularda nakrájíme, úhledně upravíme na mísu, polijeme šťávou, ozdobíme zel. petrželí a podáváme k němu kompot nebo některý salát.

kapoun_pred.jpg

Moje poznámky:

Kapoun stál 1000,- korun, koupili jsme ho ve stánku na Dělnické ulici (jinak se téměř nedá sehnat), najedlo se nás z něho asi 7 lidí, ale popravdě, poměr cena/výkon nic moc. Dvě kuřata by nás vyšla na méně peněz, nepekla by se tak dlouho a chuť by byla asi srovnatelná. Těžko říct, možná to chce více zkušeností s takhle velkými ptáky (no Andulo!), ale za tolik peněz, to se mi do experimentů úplně nechce, to přiznávám.

kapoun_hotov.jpg

Jako zajímavost, přikládám fotku, co o kapounovi říká M.D. Rettigová. Dostala jsem totiž k Vánocům moc hezké staré vydání Rettigové a tak je zajímavé vidět, jak se úpravy tradičních receptů těchto dvou dam liší.

kapoun_rettigova.jpg

Autor: Anna; Grosmanová | karma: 23.01 | přečteno: 11945 ×
Poslední články autora